Online Booking

Plages du av munntørrhet?

Munntørrhet

Munntørrhet gir økt risiko for karies og andre sykdommer i munnen. Vi opplever alle at vi blir tørre i munnen fra tid til annen. Hvis dette skjer hele tiden eller svært ofte, kan det tyde på at du lider av munntørrhet. Munntørrhet er relativt vanlig. Ca. 20% av den voksende befolkningen lider av munntørrhet. Blant eldre og de som benytter mye medisiner er frekvensen opp mot 40% i følge dansk forskning. Bivirkning av medisiner er den hyppigste årsaken til munntørrhet. Mer enn 1500 medikamenter har tørr munn som bivirkning.

Hvis du tar flere typer medisiner er sjansen for munntørrhet enda større. Medisiner mot depresjon, angst, epilepsi, astma, allergi, høyt blodtrykk og morfinholdige medisiner er alle kjent for å gi munntørrhet. Noen sykdommer som diabetes, artritt, Sjøgrens syndrom og kreftbehandling påvirker som regel spyttsekresjonen og kan gi munntørrhet.

Vanlige symptomer ved munntørrhet

Har du en eller flere av symptomene på listen under, er du kanskje i faresonen:

• Klebrig, tørr følelse i munn og hals
  • Brennende følelse i munnen
  • Tørr, røff tunge
  • Sprukne lepper
  • Vansker med å tygge, svelge, smake eller snakke
  • Våkner opp med tørr munn
  • Dårlig ånde
  • Karies
  • Tannkjøttproblemer
  • Munnsår eller infeksjoner

Munntørrhet gir deg økt kariesrisiko

Spyttet er kroppens naturlige forsvar mot karies. Spyttet smører slik at matrester skylles vekk. Spyttet nøytraliserer syrer fra bakteriebelegget og det stopper syrers oppløsning av emaljen. Derfor har du større kariesrisiko hvis du har for lite spytt. Tannlegen kan måle spyttproduksjonen din og vurdere om du hr økt kariesrisiko. Har du økt kariesrisiko- så trenger du ekstra fluor. Det finnes tannpasta med ekstra høyt fluorinnhold. De inneholder nesten 4 ganger mer fluor enn vanlig. Disse  er registrerte som et legemiddel og fås kun på resept fra tannlegen eller legen. Det fluorinnholdet forebygger, stopper og kan til og med reversere begynnende karieslesjoner.

Tips for å takle munntørrhet

Under finner du noen gode tips for å takle munntørrhet.

• Drikk hyppig små slurker av vann for å fukte munnen. Det er lurt å ha en flaske med vann tilgjengelig for å fukte munnen når du skal snakke, spise eller gå en tur.
  • Begrens inntak av koffeinholdige brikker. F. eks. kaffe, te og enkelte leskedrikker. Koffein kan øke munntørrheten.
  • Begrens røyking og inntak av alkohol. Begge deler øker munntørrheten.
  • Du kan stimulere spyttsekresjonen ved å bruke sukkerfri tyggegummi eller sugedrops
  • “Kunstig spytt”-produkter kan være en hjelp for noen. Spør på apoteket.
  • Skyll munnen din med fysiologisk saltvann før og etter hvert måltid. Dette kan du kjøpe på apoteket eller lage selv (en teskje salt i 1 liter vann)
  • Bruk en høyfluortannpasta som forskrevet av tannlegen på resept
  • Bruk tanntråd eller interdentalbørste i mellomrommene
  • Ha hyppgie kontroller på tannklinikken
  • Klinikkbehandling med fluorlakk er et effektivt supplement for å dempe kariesrisikoen. Spør tannlegen hva som er den beste løsningen for deg

Økonomisk bidrag til tannbehandling

Munntørrhet kan som nevnt føre til økt kariesaktivitet. Tannskader som oppstår på grunn av munntørrheten utløser mulgihet for økonomisk bidrag til tannbehandlingen fra Helfo. Årsaken til munntørrhet spiller ingen rolle for dette bidraget. Våre tannleger kjenner disse reglene og vet hvordan munntørrheten må dokumenteres. Bidraget kommer som et direkte fratrekk på din tannlegeregning da vi har direkteoppgjør med Helfo. Tannlegen vil også kunne gi deg konkrete råd om hvordan du best mulig kan unngå at munntørrheten ødelegger tannhelsen din.

Timebestilling