Silje Marie smiler igjen
– nå ønsker hun at flere skal tørre å be om tannbehandling

15.02.23

15.02.23

TANNLEGESKREKK: Det tok mange år før Silje Marie (34) tok mot til seg og fortalte tannlegen om sin situasjon. Man trenger ikke å skamme seg, bare man tar det nødvendige skrittet og tør å åpne opp. Hennes opplevelse med Smil Tannlegesenter ble et stort vendepunkt i livet.

Sluttet å smile som tenåring


Da Silje Marie gikk i 1. klasse måtte hun borre. Siden hun hadde sprøyteskrekk, tenkte skoletannlegen at det var fort gjort og skulle gå fint uten bedøvelse. Opplevelsen av å bli holdt fast ble starten på en langvarig tannlegeskrekk for Silje Marie.


Senere skulle sjenanse for egne tenner, samt minner fra tidligere traumer, føre til at smilene kom sjeldnere.


– Jeg ville ikke at det skulle synes at jeg ikke hadde det bra, men da jeg ble tenåring, klarte jeg ikke å holde maska mer. Skammen, skyldfølelsen og mitt syn på meg selv, gjorde at jeg sjeldnere turte eller ville smile, sier Silje Marie.


Spesielt de siste syv årene har det vært veldig vanskelig å smile. At verden til en viss grad da slutter å smile tilbake, har Silje Marie erfart. 

Bilde av Marit etter å ha overkommet tannlegefrykten hos Smil Tannlegesenter

Silje Marie (34) har hatt sterk tannlegeskrekk siden møtet med skoletannlegen, men har som pasient hos Smil Tannlegesenter fått et bedre forhold til tannlegen.

Kunne ikke utsette behandling lenger


De siste fem årene har Silje Marie hatt sterke smerter i tennene, som har ført til at hun ikke har spist eller tygget ordentlig. Det fungerte en stund – inntil en jeksel knakk høsten 2022. Både på grunn av dårlig økonomi og sterk tannlegeskrekk, har hun ikke turt å oppsøke hjelp. Men nå kunne hun ikke utsette det lenger. 


Forrige gang Silje Marie var hos tannlegen, var for seks år siden. Da måtte hun operere og ble satt i gjeld. NAV dekket den gangen lite og hun fikk også beskjed om at hun ikke kom til å få mer støtte til tannbehandling.


Med brukket jeksel begynte Silje Marie nå å søke etter tannleger og tannlegeskrekk på nettet.

Ta kontakt for veiledning

Man kan ha krav på støtte fra NAV


Med tanke på den negative beskjeden Silje Marie fikk forrige gang hun var i kontakt med NAV, visste hun ikke at hun hadde mulighet til å få dekket behandlingen da hun oppsøkte Smil Tannlegesenter. Samtidig visste hun at behandlingen ikke kunne utsettes mer. 


At hun turte å møte opp og fortelle hvordan det stod til – også at hun ikke hadde penger – skulle komme til å bli et vendepunkt i livet hennes.


Det viste seg at NAV likevel kunne dekke alt utenom en bro, men at tannlegesenteret kom til å dekke den.


– Jeg ønsker at flere skal tørre å si ifra. Man trenger ikke å skamme seg, men man må ta det skrittet og tørre å åpne opp. Andre vet ikke om din situasjon, før du har fortalt om den. Det er veldig skambelagt å si at man ikke har penger når man ser relativt oppegående ut, forteller Silje Marie.


Etter dette fikk hun tildelt sin egen dedikerte pasientkoordinator som bistod med hele prosessen: reiseplanlegging, økonomi, og oppfølgning. Koordinatoren hadde direkte kontakt med NAV og forklarte for dem hvorfor jobben ble mer omfattende, og at hun måtte ha to operasjoner. For Silje Marie handlet det ikke om kosmetikk, men livskvalitet. 

tre kvinnelige tannleger poserer på et tannlegekontor.

Møtet med teamet på Smil Tannlegesenter ble et vendepunkt – nå ønsker Silje Marie at flere skal tørre å fortelle om tannlegeskrekk og begrenset økonomi.

Har aldri før blitt møtt med så mye godhet, omsorg og respekt


For Silje Marie var det helt avgjørende hvordan tannlegene møtte henne - at de så henne som menneske og fikk henne til å senke skuldrene uten at hun fikk følelsen av å bli sett ned på.


Hun beskriver tannlegen Matehus som rolig og imøtekommende. Ved første møte slapp Silje Marie faktisk å åpne munnen. De nøyde seg med å ta et røntgenbilde. 


– Både koordinatoren og Matehus hadde veldig respekt for meg og mine grenser og så ikke inn i munnen min før operasjonen. Dette er første gang på lenge at jeg som menneske følte at jeg har blitt ivaretatt, sier Silje Marie.


– Pasienten har vært i behandling under full narkose. Dette grunnet alvorlig tannlegeskrekk, eller odontofobi som det heter på fagspråket, forklarer pasientkoordinatoren.


Teamet på Smil Tannlegesenter forsikret henne om at hun ikke trengte å bekymre seg, og at dette skulle de hjelpe henne med. Siden har de fulgt henne hvert eneste skritt på veien.


– Jeg har aldri blitt møtt med så mye godhet, omsorg og respekt. Det var veldig sterkt at fremmede mennesker så på meg som et menneske som trenger hjelp, istedenfor at det bare var snakk. De stod for det de sa, sier Silje Marie.

Ta kontakt for veiledning

Skal jobbe med selvfølelsen


Silje Marie har akkurat blitt ferdig med behandlingen og får tårer i øynene bare hun smiler og kjenner at det er tenner der. Hun har bestemt seg for å jobbe med selvfølelsen og for å våge å smile.


– Det å møte noen som har vært villige til å gjøre dette for meg, har gjort at jeg føler at jeg fortjener å ha det bra. Da jeg våget å være ærlig, ble jeg vist en godhet uten bakenforliggende motiv. Det vekket sterke følelser i meg. 


Silje Marie forteller at hun ikke lenger har skjeve, gule og knekte tenner. Nå kan hun spise og tygge normalt. 


– Når jeg ser andre i øynene og smiler, er det med på å bygge meg opp igjen, men jeg må trene på det, for jeg har smilt veldig, veldig lite, sier Silje Marie.

en kvinne i parkas og hatt går nedover gaten.

Silje Marie føler hun endelig kan smile til omverdenen, og takker Smil Tannlegesenter for all hjelpen med søknader til NAV. – Jeg har aldri blitt møtt med så mye godhet, omsorg og respekt, forteller hun.

Vil sitte på kafé, smile til fremmede og være ute i samfunnet igjen


Silje Marie har isolert seg i lang tid, men er nå klar for å slippe andre mennesker inn i livet igjen. Bare det å ta bussen inn til Oslo for å sitte på kafé, er nå noe hun kan tenke seg, rett og slett bare å være på egen hånd ute i samfunnet.


Hun er absolutt sikker på at dette gir motivasjon til å jobbe med seg selv. Nå vil hun våge å møte nye mennesker og kanskje finne en jobb igjen.


– Jeg kommer til å smile mer, jeg føler at jeg har noe å smile av. Og det føles veldig rart, men utrolig godt å være smertefri, sier Silje Marie.

Ta kontakt for veiledning

Infoboks

Smil Tannlegesenter har 5 klinikker i Oslo og har tannleger med odontofobieksamen i regi av Norsk forening for odontofobi. Tilleggskompetansen rundt tannlegeskrekk var avgjørende for at Silje Marie valgte nettopp dette tannlegesenteret.


Silje Marie har fått følgende behandling:

  • Pågående og aktiv betennelse i tannkjøtt og tenner er behandlet
  • Gamle og dårlige fyllinger er byttet ut med nye fine fyllinger
  • Tannlegen har behandlet hennes bitt – rent funksjonelt, som betyr at hun nå kan tygge normalt igjen
  • Tannlegen har utført grundig rens og puss ved å fjerne tannstein og plakk som har ligget lenge
  • Tannlegen har bygget hele tannsettet i front, noe som har stor betydning både funksjonelt og estetisk for pasienten
  • Pasienten og ansvarlig behandler har under hele behandlingsforløpet hatt som mål om å kunne kurere tannlegeskrekken og angsten, slik at pasienten årlig evner å møte opp til kontroller og sjekk. Dette for å hindre at hun faller tilbake igjen med større behandlingsbehov.

Ta kontakt for veiledning

Vil du vite mer om hvordan du kan få hjelp med din tannlegeskrekk, eller ønsker du en gratis og uforpliktende konsultasjonstime? 


Legg igjen din kontaktinfo under for å bli kontaktet av oss.

Skjema – Artikkel om Silje Marie

Share by: